Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 mei 2011

Helva met kokosnoot

Ik heb net "Köfte" gezien (leuk! en lekker lui, zo'n zondagochtend in bed; bekijk de hele film 1.17u HIER) en ik heb zowaar alles in huis, inclusief recept, om zelf helva (halva) of helwa te gaan maken (een populair Oriëntaals snoepgoed met suiker, sesamzaad en soms ho- ning, wat zo uit de hand of vermengd met yoghurt wordt gegeten). Zo orgastisch als in de film zal de mijne wel(/)niet worden, maar met suiker, water, noten, kardemompoeder, ghee, kokosrasp (van de toko; niet die ingedroogde van Conimex), sesam en additioneel oranjebloesemwater ga ik een nobele poging wagen.

Ik houd me strikt aan de voorgeschreven 15 minuten inkoken van (poeder)suikersiroop, want voor je het weet is het keihard (lees: oneetbaar) en ik snap niets van hete suikerstropen. Ookal heb ik een suikerthermometer. De kokos moet in de keukenmachine nóg fijner worden gemalen en ondertussen rooster ik de noten (stazak ongezouten gemengde noten 200g Aldi €1,89). Met amper dertig minuten van start tot in de koelkast zetten ben ik klaar met mijn helva. Waarmee dit in mijn ogen een veelbelovend snoeprecept betreft. Al wat resteert behalve de troep op het aanrecht, is een lichte twijfel of ik de metalen vorm wel genoeg heb ingevet en was er stiekem niet tòch een bekleding van plasticfolie nodig?!

Maar gelukkig komen de blokken helva perfect uit de vorm. Hap. Ik proef lichtkorrelige, zoete (zoéte!) zachtsmeltende kokos die doet denken aan de vulling van een Bounty, maar dan droog. Een prettig accent van noten en sesam geeft een fijn knappertje en een verdieping van de smaak. Volgens mij is grasroomboter beter dan ghee en de cashewnoten proef ik niet echt terug. Ja, lekker. En snel te maken. Dus erg goed. Je hebt alleen na een paar happen wel een neutraal drankje (als thee of zwarte koffie) nodig om al dat zoet wat weg te spoelen. Láng houdbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten