Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

30 mei 2011

Mergpijp'jes'

En dan opeens laat de vraag me dus niet meer los: hoe maak je zelf mergpijpjes? Niet dat ik ze zelf nou zo lekker vind, mierzoet als ze zijn met zo'n kledderige crèmelaag van binnen, maar misschien daarom juist wel. Want slechter dan die dingen uit de winkel kan ík ze onmogelijk maken. Succes gegarandeerd, ware het niet dat het gewenste recept ontbreekt. Maar denk je nou dat ik een recept kan vinden? Nee, hoor. Ik blader door de vele vele kookboeken die ik in huis tegenkom: nop. Laat ik het hele geval dan maar op Google intoetsen.. Mergpijpjes, echter, komen uit de fabriek en anders niets. Dus google ik op plaatjes en besluit dan zelf maar iets te ver- zinnen.

In de kast ligt nog een blokje groene amandelmarsepein en een tablet chocolade is snel genoeg gekocht bij de supermarkt om de hoek, maar dan? Blokjes cake moet ik hebben, jam, en slagroom ofzo. Maar cake is niet echt stevig genoeg om enigszins vloeibare vulling te dragen, dus bak ik eierbiscuit, op mergpijpblokjesdikte.

Recept biscuit
Klop drie eieren (M) met 120g fijne kristalsuiker tot een witgele luchtige massa; dit duurt zeker 10 minuten. Zeef 95g bloem, 25g custardpoeder en 1tl bakpoeder boven het eierschuim en spatel dit er luchtig doorheen. Stort het beslag in een goed ingevette, met bakpapier beklede hoekige bakvorm en bak het biscuit 30-40 minuten in een voorverwarmde oven van 160°C gaar en (licht) bruin. Laat volledig afkoelen en ontvorm.

Recept mergpijpjes
Oké. Ik heb de basis af: veel te grote rechthoekige blokken biscuit (die naar lange vingers smaakt). Ik zou het best botercrème maken voor de smeuïge vulling, maar daar heb ik nou eens hélèmáál geen zin in (wel had ik in de supermarkt kant-en-klare 'cupcake topping' van Dr.Oetker kunnen scoren, maar als je alles van tevoren weet..) (dan ga je liggen voor je valt!). Ik klop een bekertje slagroom met 1 zakje vanillesuiker en 1 zakje KlopFix stijf. En ik heb lekkere jam in huis gehaald.
En dan kan het (schijnbaar) grote geklieder beginnen: marsepein uitrollen op bepoedersuikerd aanrecht - biscuitblok doormidden snijden en besmeren met jam - alle biscuitblokjes bedekken met slagroom en de marsepein hier omheen vouwen - alle naden netjes dichtmetselen (zon-der-slag-room-te-la-ten-ont-snap-pen) - en de blokjes in de koelkast laten afkoelen alvorens de uiteinden in de au-bain-marie gesmolten chocolade te dopen. Terug in de koelkast op een bord met bakpapier en daarna de hele boel losbikken. Wat een gepruts. Alleen nog netjes presenteren:

Eindoordeel (van een wélmergpijpjesliefhebber):
"Twee dingen die meteen opvallen op basaal belevingsniveau: 1. lekker! 2. mergpijpjes? Nou ben ik me ervan bewust dat mijn refe- rentiekader als het op mergpijpjes aankomt nogal beperkt is. Ik ken alleen voorverpakte exemplaren uit de supermarkt en die lij- ken allemaal op elkaar. En deze dus niet; dat is niet persé slechter. Ik denk eigenlijk beter, want als ik moest kiezen zou ik voor deze gaan (en niet om de maakster te plezieren). Het verschil zit hem in de klefheid, die bij de zelfgemaakte erg hoog was - niet persé een probleem. De marsepein&chocola zijn zo dominant dat de cake& vulling bijna in het niet vallen. Nou hou ik meer van m&c dan van c&v, dus dat kwam goed uit! Heel lekker, maar ik moet er meer proeven voor een gegronder oordeel. Veel meer..."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten