Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 juli 2011

Vomar voordeelmarkt

Misschien zijn er in Nederland ook wel supermarkten waar ik nog niet ben geweest, in plaats van dat ik verlangend fantaseer over tripjes richting onbekende Europese landen om boodschappen te gaan doen (ik weet het; het is een vreemde hobby). En inderdaad, zo is daar de Vomar. Een supermarktketen met filialen in voorna- melijk Noord-Holland, maar schijnbaar ook op een schamele elf kilometer van mijn voordeur. Da's dus instappen (auto) en wegwe- zen.

Ik stap uit bij een winkelcentrum midden in een woonwijk, nog net vindbaar tussen de mannen die hun zaterdagse autowasbeurt uit- voeren. Links een 'echte bakker', rechts een kantoorboekhandel. Voor de ingang een verrijdbare Vietnamees die even niks te doen heeft. Mensen met armen vol planten komen uit de winkel, want die blijken net in de aanbieding (2 voor €5). Deze Vomar beschikt over een inpandige slijterij en een uitgebreide servicebalie. En geel is dé winkelkleur.

Qua assortiment is alles er wel zo'n beetje, maar op het eerste oog zie ik weinig bijzondere noviteiten (met uitzondering van een zoet kaneelkwarkbroodje à €0,65). Direct na de versbroodafdeling bij binnenkomst, is er al een dubbelzijdig houten bankje en een koffie/ thee gelegenheid. De hete drank kan in papieren (gele, dûh) bekers worden geschonken en kinderen kunnen aan de achterkant van de drankautomaat een spelletje doen op een touchscreen.

Het aantal aanwezige mensen is hier zeer beperkt en dat is op een zaterdagmiddag toch wel een verademing. Wat een verschil met het irriterende geduw in een AH.
Koelvers achter transparante deuren, het huismerk is Markant. Er is vis. Er wordt zelfs kip vers gegrilld. Je kunt sparen voor korting op bestek. De wijn van de maand gaat voor 2 halen 1 betalen (€4). Bij de verse vleeswaren mag je een gratis bewaarzakje meepakken. Het verse vlees is mooi uitgelicht en tussen al het groente en fruit (weinig biologisch helaas, maar wel wilde bosperziken en eetrijpe avocado's) zie ik slechts één beschimmelde sinaasappel. De winkel is schoon en netjes en hoewel gekleed in dat opvallende geel, valt het personeel mij niet storend op. De vele versartikelen ontberen kortingsstickers, wat een adequaat inkoopbeleid suggereert. Ster- ker nog, hoe beter ik langs de schappen tuur, hoe enthousiaster ik word over het assortiment dat aanvankelijk zo basaal overkwam. Hier staat de goede ketjap, er is Flevosap te koop, er zijn negen maaltijdsalades, zwartwit poeder ligt te koop en ik zie (uit eigen worstmakerij) paardenworst.

Al met al kan ik zeggen dat de winkel een verademing is qua rust en orde. De aanbiedingen zijn niet om uit je dak te springen en, nee, ondanks dat ze zelf anders beweren vind ik Vomar Voordeelmarkt niet de goedkoopste supermarkt van Nederland, maar waarom zou ik me tussen alle verhitte druktemakers in AH of Dirk verdringen, wanneer ik een klein stukje verder óók alle boodschappen kan vin- den die ik nodig heb? Prima dus, zéker voor de afwisseling.

3 opmerkingen:

  1. Ik herken dat zo. Ik vind boodschappen doen ook leuk en wordt helemaal blij van een uitgebreid assortiment. Leuke blog heb je, ik ga je volgen en zal ook een link plaatsen :)

    Groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik woon zelf in België, vlak tegen de NL grens. Ik ken veel NLse supermarkten maar deze nog niet. Wel gek ja... zoveel rust op een zaterdagmiddag. Dat kom je nergens meer tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's zeker een verademing, rust op zaterdagmiddag. Dat heb je hier in het dorp ook, maar dat komt omdat ze allemaal gesloten zijn in de maanden jun/jul/aug/sept op zaterdagmiddag, :-).
    Maar wat zijn nu toch wilde bosperziken? Die platte bedoel je, denk ik, maar die heten hier in Spanje Paraguaya's en er is niets wilds aan hoor, die worden echt gewoon gekweekt, net als perziken en nectarines.

    BeantwoordenVerwijderen