Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 december 2012

Het Zeeuwse Knop Bakboek

Ik ben niet eens jarig nu en toch krijg ik een cadeautje. Van iemand die mij ècht heel goed kent. En ookal heb ik geen tijd om te bakken tegenwoordig, plaatjes kijken kan ik nog altijd als de beste. En ver- lekkerd dromen ook. Van later, als ik weer uitgebreid in de keuken zal staan; maar ook van vroeger, toen ik elk jaar door mijn ouders mee naar Oostkapelle werd genomen en ik vaak terugkwam met een ringetje of ketting van een Zeeuws knopje. Dat was in een tijd dat we op de fiets of gewoon, in het dorp, nog wel eens "een mooie dame" zagen, in klederdracht.

Zeeland, 19e eeuw. Hardwerkende burgers van enige komaf (en met enig geld) poseren in hun zondagse best voor een foto. Wisten zij veel dat ze vele decennia later nog eens in een kookboek zouden eindigen. Maar dat is precies wat er is gebeurd anno 2012, met het verschijnen van het Zeeuwse Knop Bakboek. Omdat het bakblik geïnspireerd op de beroemde Zeeuwse Knop de maakster zóveel reacties vanuit de hele wereld opleverde, dat de boekbundeling hiervan voor haar onvermijdelijk was. Alle opgestuurde recepten, allemaal bereid in het bakblik met de fameuze vorm, werden door haar thuis bereid (ze heeft drie Zeeuwse zonen, dus die zullen wel wat aangekomen zijn in die tijd), en vervolgens voorzien van grote oude zwartwitfoto's van Zeeuwse mensen in klederdracht aller eilanden. Want de opgebloeide aandacht voor de Zeeuwse knop heeft wel dit als basis: de kleding als collectieve herinnering.

Het interactieve boek is dus het resultaat van een wisselwerking tussen de bedenkster en de uitvoerders: te weten iedereen die het bakblik gebruikte. En deze thuiskoks en -kokkinnen wonen overal op de aardbol, wat in de recepten weerspiegeld wordt. Door een Indonesische feesttaart met triobolo's, een Zwitserse notentaart, Griekse fetataart, Nepal cake Rambo, sticky rice cake uit China, Georgische kachapuri, een bastilla op Marokkaanse wijze en ook een Hollandse bavarois van babbelaar en Zeeuwse bolus werden wereldwijd allemaal in hetzelfde bakblik gemaakt. Zoet en hartig. Vertrouwd en onbekend, maar allemaal oogstrelend door de vorm.

In Gambia, waar een groep Zeeuwse vrijwilligers samenwerkten aan een dorp voor gehandicapten en chronisch zieken, bakte een metselaar zelfs knoppen van beton in het blik. Om de bouwwerken mee te versieren...

Het Zeeuwse bakblik is er als stevig vertind stalen bakvorm met 'n siliconen coating. Voor cakes, (hartige) taarten en schijnbaar ook puddings. Daarnaast werd een professionele broodvorm gemaakt, van gealumineerd staal en een gitzwarte buitenkant. Voor brood. Beide vormen hebben een ringetje om het pronkstuk in de keuken mee op te hangen. En beide zijn voor €29,90 per stuk, inclusief verzendkosten, te bestellen (hier).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten