Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 januari 2013

Otaru

Een tweedaagse cursus in Amsterdam betekent voor mij (jippie) hotelovernachting en ook (whoehoe!) sushidiner. Er zijn genoeg Japanse restaurants en sushi all-you-can-eats in de hoofdstad, dus ik kan kiezen. Wat geen doen is; we hebben het over in totaal bijna 89 etablissementen! Dus fiets ik zo ver als de koude mij toestaat (fitnesstechnisch) en stop dan bij de eerste sushigelegenheid die ik tref. Id est: Otaru, Frans Halsstraat 2 ("J. van Dam gaf een 9-").

In dit restaurant (gerund door volledig Chinese Japanners) geldt van 12.00-18.30u bij afhaal 40 % korting op de sushirolls en zelfs 50% korting op de nigiri en temaki sushi's. In het restaurant gelden deze kortingen aldoor. Dat wil bijvoorbeeld zeggen nigiri hotate voor €1,75, california roll klein (4st) €3,75 en ebi temaki €2,50. Zeer schappelijke prijzen dus, zelfs nadat alles bij elkaar opgeteld is. De sushi's worden geserveerd met rúim wasabi en genoeg gari, maar extra is altijd te bestellen. De sushi wordt geserveerd zodra deze is gemaakt, waardoor de rijst zacht en lauwwarm is. De vis is in ieder geval perfect vers (héle goede ho-ta-te)!

Hoewel ìk natuurlijk weer duur moet doen, want ik wil de 'otaru maki' (6 stuks €13,50: coquilles, surimi, komkommer en viseitjes) en de 'avocado tempura ebi maki' (6 stuks €10,50: gefrituurde garnalen, komkommer, viseitjes en avocado). Chuka wakame kost €4 en thee €2. Ik had natuurlijk ook het 'Chef's Menu' (€38,50 p.p.) kunnen kiezen: sashimi mix - soep met king crab - sushi creatie van de chef - spicy ebi - gepaneerde coquilles met california salade - teppanyaki gebakken halve kreeft met groente en rijst - macha ijs. De volgende keer misschien. En dan neem ik ook 'ramune soda' (knikkerdrank €3,50) of Japanse frisdrank met magere yoghurt (€3,25).

Het restaurant is gevestigd in een merkwaardig hoekpand, waar het helaas wel tochtig blijkt (elke keer dat de deur opengaat, trekt het naar fris op). Dat het niet warm genoeg is weten ze echter zelf ook, want er zijn twee straalkachels geplaatst. Eten doe je in aan een afgeschermd tafeltje. En voor de afhaalwachtenden is er ruim voldoende zitruimte. Al met al prima! Eindoordeel: 8,5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten