Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 april 2013

Fopsambal (van komkommer)

Ik wil vaker koken uit De authentiek Indische Keuken en het beste wat je kan doen voor jezelf als het op zulke onzinnige voornemens aankomt, is óf de koe bij de horens vatten óf spijkers met koppen slaan ;). En dus blader ik voor de picknick van jongstleden door dit inspirerende kookboek en kom zo op de pagina's waar de makelij van 'fopsambals' staat beschreven. "You had me at fopsambal".

Alleen 'het poffen van kemirinoten' moet ik even opzoeken, maar aangezien dat slechts betekent dat de rauw oneetbare noten tien minuten de oven in gaan, is het maken van dit hele bijgerecht even simpel als tot tien tellen. Want terwijl de noten bruinen, ontdoe ik een komkommer van zijn zaadlijsten en snijd er halve maantjes van. Het sausje voor eroverheen is niets anders dan de gevijzelde kemiri's, aangevuld met zout, fijngehakte sjalot, knoflook en ci- troensap naar smaak.

Maar hoe bekend komkommer ook is, met veel kemiri, rauwe ui en veel citroen wordt het tòch een beetje eng. Want waar zou dit naar smaken? De komkommer heeft in ieder geval zijn knapperigheid behouden (en dat is na een paar dagen ook nog zo). Maar gelukkig; de 'sambal' blijkt in ieder geval helemaal niet superzuur. De hele smaak is meer friszurig, met een onbestemd heel licht bitter. Maar vooral smaakt het lekker naar komkommer met net iets extra's. Fopkomkommer, dus eigenlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten