Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

06 april 2013

Home made - Winter

Na het overweldigend grote succes van Home Made kwam al snel de opvolger. Omdat naar eigen zeggen van de auteur: "Eén boek te klein bleek voor wat ik wilde zeggen". Dat tweede boek werd (slim commercieel) 'vertaald' in een "vrij nat en koud deel, naar het Ier- land waar ik ben opgegroeid" (Home made Winter) en een "warmer Franser deel, naar het land waar ik een groot deel van mijn leven doorbreng" (Home made Zomer). En dan is Nederland zeker het land waar Yvette van Boven haar geld voor dat hele fantastische culinaire leven bij elkaar haalt (zei zij sceptisch)...

In deze winterse editie staan meer stap-voor-stap beschrijvingen dan in deel één. Na de uitvoering ervan heb je zelf boter, yoghurt, kroketten, notenpasta, baileys irish cream, appelcider, ossenworst en brousse kaas gemaakt. Leuk. Dat is precíes wat ik persoonlijk zo fijn vind aan de keuken; dat je er dingen maakt waarvan je op z'n 21eeuws dacht dat die tegenwoordig alleen nog maar in de winkel gevonden konden worden.
Dit boek is verder vooral opgedeeld naar feestdagen, wat een zeer creatieve inslag verraadt maar waarbij wel gezegd moet worden dat 'St. Patrick's Day' en 'Driekoningen' meer recepten krijgen dan 'Sinterklaas' en dat wij in Nederland toch elke keer weer 'Irish Soda Bread' en 'Galette des Rois' door de strot geduwd krijgen. De uitge- kauwde recepten daarvoor zijn nou toch wel in legio opgetekend. En van een culibrein als Yvette van Boven zou ik nou juist het on- conventionele en nog onbekende willen horen.

"Omdat ik ongeduldig ben (zegt de auteur) heb ik de recepten soms simpelweg getekend. Dat gaat voor mij sneller en omdat ik soms, waarschijnlijk onnodig, bang ben dat u niet in dezelfde sfeer denkt als ik, heb ik er herinneringen en foto's tussen gezet, zodat u een beetje een idee krijgt wat ik bedoel. Want net als een deftig gedekte tafel of een mooi opgemaakt bord, moet een kookboek - naar mijn mening - ook die stemming uitstralen, waarin ik wil dat u raakt om zin te krijgen om in de keuken aan de slag te gaan."

Een mooi handzaam doeboek met bijna 250 pagina's zogenaamd comfort food. En die intrigerende 'guinness fruit cake' van blz. 72 ga ik zéker een keer maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten