Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 april 2013

Opor telor

Je zou het nu de regen weer naar beneden valt niet zeggen, maar gisteren was het uitstekend picknickweer. En gepicknickt werd er dan ook, bij de 'Molens van de Polder' Oud-Zuilen, waar genoeg te zien viel (infobord, watertje, molens, voorbijgangers, wolken) en het uitnodigende groene gras een natuurlijk terras vormde. Een geslaagd gerecht op het picknickkleed waren deze hardgekookte eieren in gekruide klappersaus:

Recept uit De authentiek Indische Keuken. De eieren koken is met mijn nieuwe eierkoker natuurlijk al "een eitje". En de saus in elkaar draaien blijkt evenmin erg moeilijk, niet in de laatste plaats omdat ik alle benodigde ingrediënten al in huis heb. De kemirinoten gaan 10 minuutjes de oven in om te 'poffen' en worden daarna gevijzeld met geroosterde koriander en komijn, laospoeder en trassi. In een pan smoren ondertussen de gehakte ui en geraspte knoflook met sambal en sereh in zonnebloemolie. Daar gaat basterdsuiker (wit, bruin; maakt eigenlijk niet uit), de specerijenboemboe, salamblad, en santen bij. Voor die laatste neem ik niet de dikke santen uit een flesje, of santen van een blok; maar ik week een zakje kokosrasp in (2dl) gekookt water, zeef dit en giet het weekvocht bij mijn eieren. Nog even sudderen en ik kan een tupperware bakje erbij pakken.

Eieren vind ik sowieso lekker. En deze variant in een kruidig sausje met kokos vormen daarop geen uitzondering. Natuurlijk had ik de koriander-en komijnzaadjes wat fijner moeten vijzelen, maar dat het sausje, samen met de stukken ui, wat beet heeft, bevalt mij wel. Dit is erg lekker! En wat ik er zèlf erg fijn aan vindt is dat het heftig pittige van rode peper (cq. sambal) al wegebt voordat het echt te erg wordt. Net zoals dat de kokos niet zo overheerst. Dus relatief mild-gekruide eieren met een subtiel zoetje.

Niet te verwarren met: pindang telor kecap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten