Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

01 november 2013

Route Nederland: Hippolytushoef

In de oostelijke kop van Noord-Holland Noord ligt het pittoreske Hippolytushoef. Wát een naam voor een dorp; kan het nog meer paard (ja, dat kan: hippolytuspaardenhoef ;). Maar anders dan paard, vind je hier goed eten. Vooral op zaterdag, als er markt is (twee kramen maar liefst). Bij de kaaskraam wordt bijvoorbeeld heerlijke oude geitenkaas verkocht. Van een gesneden stuk kaas mag je het gewicht raden; en als je het tot op de gram nauwkeurig goed hebt, krijg je het gratis mee!

Maar we zijn hier naar toe gestuurd vanuit Den Oever, omdat er "bij de kaaswinkel op de hoek" (meer aanwijzingen krijgen we niet; en blijken ook niet nodig) Wierings bier zou worden verkocht. Dat blijkt helaas niet zo, bij gebrek aan verkoop. Maar goede kazen en andere delicatessen worden bij Bocado (Hoofdstraat 41) fijn wél verkocht. Zoals mooie (olijf)oliën, worsten, pasta's, versgebrande noten, Wieringer vikingolie en vacuümverpakte proefstukjes kaas à €0,75 (drie voor €2). In de vitrine zijn zachte (blauw)schimmels, (leccina)olijven en (paddenstoelen)tapenades te vinden.

Ik schaf voor de overcomplete picknick zo'n saltuffo aan (à €4,95): een salamibolletje met zomertruffel, omhuld met fijngeraspte Par- mezaanse kaas. Een heerlijk kwaliteitsworstje van goed afgekruid vlees met sappige vetstukjes en lekkere griebeltjes pittige kaas. Proef ik die zomertruffel? Nou, misschien dat ik een erg licht aards accent ontwaar in de verte? Maar die zwarte stukjes zie ik zitten. Ik zie überhaupt dit soort eten zitten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten