Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

19 januari 2014

Gameboy koek'jes'

"Can playing the computer game Tetris® reduce the build-up of flashbacks for trauma?" is doorgaans de vraag die mij op de meeste werkdagen bezig houdt. Wanneer ik met mijn onderzoek bezig ben. En 's avonds thuis. Wanneer ik met mijn onderzoek bezig ben. En schijnbaar nu ook in het weekend. Wanneer ik onderzoek of ik ook anders met Tetris bezig kan zijn.

Want met die bestelling (van WarpzonePrints) kan ik me helemaal op Tetris gebied laten gaan. Ik maak Gameboys (met een steker uit een Amerikaanse 3d printer)! Achteraf was het ook prima geweest om rechthoeken (van ongeveer 10x6cm) te snijden, als er maar één hoekje afgerond zou worden. De dikke laag glazuur over de koek laat toch niks zichtbaar van de mooie reliëflijnen.
Voor de koekjes gebruik ik hetzelfde deeg als voor de New Year's Rocking Eve Confetti Cookies. Wat ik als bij toverslag uit de vriezer tevoorschijn haal (want daar had ik het restje deeg ingestopt; het recept voor 'the best sugar cookies ever' leverde nogal veel deeg op). Dit recept is trouwens hetzelfde als wat met de bestelling werd meegeleverd. Wel belangrijk om het deeg dik uit te rollen. Zodat, één, alle lijnen ordentelijk worden afgedrukt. En twee, omdat de koekjes toch niet pefect vormvast blijken. Misschien als ik geen bakpoeder had toegevoegd?!

En dan is het weer tijd voor geklieder met royal icing. Dat heb ik al eens gedaan en ik kan je zeggen, het is niet iets waar je na één keer goed in bent ;) En omdat ik mijn fijne glazuurmotoriek wel moet trainen, bij deze poging twee. Er zijn (op internet) zoveel recepten voor royal icing te vinden, maar ik laat me dit keer verleiden door een Spaanse versie. Omdat er een handig filmpje bij zit. Dit glazuur blijkt prima te werken; de juiste kleur vinden is een ander verhaal, maar ik ben dan ook geen Rembrandt.


Royal Icing (zie: 'como hacer el royal icing o glasa real')
Houd een kom met 2 eiwitten een beetje schuin, met de kloppers van een elektrische mixer er statisch kloppend in. Als er enige lucht in de eiwitten geklopt is, de kom recht zetten en al heen en weer bewegend verder kloppen. Voeg 2el (vers) citroensap toe. Al kloppend beetje bij beetje 375g poedersuiker toevoegen. Op- kloppen tot het glazuur niet meer van de kloppers loopt.
In een apart kommetje een gedeelte van de royal icing op kleur brengen met levensmiddelkleurstof (pasta of gel). Daar steeds één lepeltje water doorheen roeren, en testen tot een consistentie is verkregen waarbij de royal icing na 5 seconden weer vervloeit tot een glad oppervlak. De icing overdoen in een spuitzak met tip of een Ziploc zakje waar daarna een punt vanaf wordt geknipt. De icing opspuiten; eerst eerst outline trekken (met een wat dikkere icing) en dan opvullen (met de vloeiende icing). Geduld! Véél oefenen en niet opgeven.

Ik spuit eerst de grijze rand van het beeldscherm (met meteen een dotje zwart voor het powerlampje) en vul dit in met groenige icing (veel geel, druppeltje groen, druppeltje zwart). De gameboy wordt 'beige' (minidruppeltje blauw en druppel geel). De koekjessteker gebruik ik om zwarte kruisjes uit fondant te steken, die ik op het nog natte glazuur druk. De A-, B-, select- en start-knoppen spuit ik met gekleurde royal icing, maar had ik net zo goed ook uit fondant kunnen steken. De geplande letters en gedetailleerdere streepjes moet ik achterwege laten, omdat mijn kleinste spuittip (nummer 1) steeds verstopt raakt. En bij gebrek aan een zogenaamde 'scribble tool', gebruik ik bijna een heel potje tandenstokers op. Achteraf is het makkelijk vertellen, maar ik ben er werkelijk een eeuwigheid mee bezig geweest en de keuken was één grote rotzooi. 1-2-3-curve, 1-2-3-curve! Op elk koekje gaat natuurlijk wel iets mis; er is niet één exemplaar perfect gelukt.

Maar WAUW!! Heb ík die gemaakt? Toch wel heel echt gaaf. Samen met de Nintendo Controller Cake sieren mijn Gameboys een leuke nieuwjaarsborrel op. Waar zowel volwassenen (om overduidelijke jeugdsentimentele redenen) als kinderen (spelen! fijn spelen!) fel enthousiast op de versierde koekjes reageren. De gameboys ruiken lekker naar boter en smaken knapperig als een zoet biscuitje, naar natuurlijk veel te veel suikerglazuur. Ik heb alleen flashforwards over mezelf bedekt met royal icing. Dus de opbouw van trauma's is voorlopig nog niet gereduceerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten