Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 augustus 2014

Muffins met blauwe bessen

"Zondag, zondag. Vandaag blijf ik de hele dag dicht bij je." Die Rob de Nijs is zo gek nog niet. Want wát is er fijner dan zondagochtend ontbijt op bed met een dvd'tje erbij (Teenwolf) ter vermaeck ende vertier?! Ik ben toch niet zo heel erg goed in uitslapen, dus terwijl hij dat wél doet, waag ik me in de keuken aan een copieus ontbijt. Uit mijn goedgevulde voorraadkasten en koelkasten weet ik een aardig plateau lekkere dingetjes tevoorschijn te toveren (verse dadels, een kaasje met fenegriek, kelek, komkommer, tomaatjes, bramen, yoghurt, gekookt eitje) en daar mag best ook een kleine zonde bij. Laat ik to die for blueberry muffins maken. Zo van "oh ja, die heb ik even in elkaar geflanst" lalalalala.

Recept
Meng 225g bloem (ik gebruik 75g rogge-en 150g patentbloem) in een kom met 110g suiker, 2tl bakpoeder, 1tl natriumbicarbonaat, ½tl fijn keukenzout, 80ml (zonnebloem)olie, 1 losgeklopt ei (L) en 120ml melk tot een homogeen beslag. Spatel hier voorzichtig 150 tot 200g blauwe bessen doorheen en verdeel het hele beslag over papieren cakevormpjes in een muffinvorm. Kruimel in een andere kom 50g bloem met 100g (riet)suiker, 60g (koude) roomboter, 1tl gemalen kaneel en ½tl 5spice tot het nèt samenkomt en verdeel de deegkruimels over het muffinbeslag. Bak de muffins in een oven van 175°C in 20 tot 25 minuten gaar.


Rijkgevulde muffin (ik was een beetje te scheutig met besjes) die erg luchtig en zacht van smaak is. De blauwe bessen zijn sappig opengebarsten en geven een licht zurige smaak. De kruimels er bovenop zijn een beetje in elkaar uitgelopen, maar hebben een zoetkorrelige en lekker knapperige textuur. Let wel, een muffin is géén cupcake (maar wat het verschil precies is?!). Versgebakken muffinachtige cakejes doen het natuurlijk goed als indrukwekkend ontbijt annex brunch. Hoewel ik niet weet of ik hier daadwerkelijk voor zou 'sterven'..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten