Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 maart 2015

Rudolph's Bakery

Van mijn ouders kreeg ik voor mijn verjaardag het bakboek (2013) van Rudolph van Veen "zoals gezien op tv bij 24Kitchen". Ik heb een tiende druk te pakken. En net zoals in zijn bakprogramma op tv, is Rudolph ook in dit boek een beetje, tja, zweverig. Huppelblij, zeg maar. Want zo opent hij al met "moge het plezier te proeven zijn". En op bijna elke pagina schemert door dat meneer van Veen zijn hele positieve ziel en zaligheid erin stopt. Er zijn er die hem daar om irritant vinden. Maar ik vind het wel bewonderenswaardig om onaflatend Nederland te blijven enthousiasmeren. Zijn (zes pagina's tellende) verhaal van 'hoe het zo gekomen is' is ontwapenend eerlijk. Leuk ook, Rudolph's foto's van vroeger. Ik herken hem niet met zijn eigen haarkleur ;) Op de meer recente foto's staat altijd een breedlachende Rudolph, in witte buis, met het bekende geblondeerde haar. De gedichtjes die hier en daar tussen de recepten staan, hoeven van mij niet zo, maar aan de andere kant is het ook wel weer eens wat anders. Alsof dit Rudolph's persoonlijke kookschrift is. Speciaal voor mij samengesteld.

Nou zijn alle recepten al in het programma gemaakt en dus staan de recepten (met video) op de website van 24Kitchen. Maar dit (mooie) plaatjesboek is een toch een zeer goede aanvulling op mijn repertoire. Dankzij de inhoudsopgave voorin en het register achterin zoekt het toch net iets makkelijker dan door alle video's ploegen. Bijna als vanzelf word je het boek 'in getrokken' en blijf je door de recepten bladeren. De moeilijkheidsgraad varieert (weinig) van * tot ** met een enkele *** en als ik het goed heb staan de baksels die Rudolph met gasten maakte er niet (allemaal) in. Het boek biedt een kijkje achter de schermen en is een zeer geslaagd verzamelwerk geworden met verleidelijke recepten (satétaart!)

De sinaasappel-en groenteroostaart die ik in het boek terugvind, heb ik al eens gemaakt. Op bol.com lees ik dat 'Rudolph's Bakery' het eerste Nederlandse tv-programma is waarin bakken centraal staat. Jee; dat is toch wat! En aangezien dit programma nog steeds gaande is, zal er waarschijnlijk wel een vervolg op dit eerste bakboek verschijnen. Dit is echt het soort van boek om in de keuken te laten slingeren, omdat erin kijken je zal inspireren om aan het bakken te slaan. Zonde om in de kast weg te zetten. En wat ik nou écht heel attent van Rudolph vindt? Het boek bevat twéé bladleggers (een blauwe en een gouden)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten